JURDISK EMBETSEKSAMEN VÅREN
1998 4. AVD‑TEORI NR 2 ‑
"Om
valg av straffereaksjon (straffart og utmåling) og de hensyn som styrer
fastsettelsen av straff innenfor lovens strafferamme"
Tilrådd litteratur .( Identisk for 1984 og 1997
ordningen):
Henry John Mæland Innføring i alm strafferett del II‑
unntatt kap 15. Kapitlene 13,14,16,17 synes mest aktuelle.
Johs. Andenæs: (3.utgave 1989‑ merk at kap. 41‑42
er blitt til 42‑43 i 4, utgave 1997 ) Alm. Strafferett, kap 6‑7 og
41‑42.
En del stoff kan trolig også hentes fra:
Johs. Andenes: Nyere forskning om almenprevensjonen‑Status
og kommentar NFTK 1977 s.61‑101.
I tilleggslitteraturen kan det også være relevant
stoff å hente.
Eksamenskrav
1984 ordningen:
"Kjennskap til de strafferettslige reaksjoner og straffeteorier"
1997 ordningen: "Kjennskap til de strafferettslige
reaksjoner og straffeteorier, under dette særlig om almenprevensjonen"
1997 ordningen her en presisering om almenprevensjonen
som ikke 1984 ordningen her. I utgangspunktet skulle det ikke være noen grunn
til å stille forskjellige krav til kandidatene av den grunn. Pensum er det
samme og tillegget i 1997 ordningen framstår vel som an presisering.
Eksamenskravet er altså kjennskap, i motsetning til grundig kjennskap som er kravet for
øvrig i strafferettspensumet (med unntak for de spesielle straffebud). Kravene til kandidatene må ta hensyn til det. Oppgaven
gjelder et tekkelig omfattende emne, slik at det heller ikke kan kreves for mye
med hensyn til detaljer. På den annen side må oppgaven sies å være sentral i strafferetten.
Vanskelighetsgraden på stoffet kan heller ikke sies å være særlig høy.
Oppgaven
sannsynligvis vil det være flere mulige måter å
disponere oppgaven på. Det avgjørende vil være kandidatens evne til å få frem
det som er oppgavens tema.
Kort sagt må kandidatene få frem hvilke straffarter vi
har og hvilke hensyn som ligger til grunn for valg av disse og for utmålingen
av straffcn. De gode kandidater vil påpeke at det i stor grad er de samme
hensyn som har betydning i begge tilfelle. Disponeringen vil også kunne avhenge
av om kandidatene tar utgangspunkt i Mælands eller Andenes bok. Noen vil
kanskje ta utgangspunkt i momenter som har betydning for art og utmåling, slik
som objektive og subjektive forhold. Andre kan disponere oppgaven med
utgangspunkt i for eksempel straffart, men disse må prøve på å unngå dobbeltbehandling.
For øvrig er det en
del parallellbehandling av
stoffet i pensum. Dette gjelder først og fremst kapittel 14 i Mæland~ og
kapittel 41 i Andenes.
Det kandidatene ikke skal er å gi en norsk Stil om
likt og ulikt som har med ' straff å'gjøre. Heller ikke gjelder oppgaven en
beskrivelse av teorier som ligger til
grunn for straff .
Oppgavens hovedtema er således ikke å redegjøre for
hva som er begrunnelse for å straffe. men hensynene bak valg av art og utmåling
En beskrivelse av almen og individualprevensjon hører allikevel med i oppgaven,
men oppgaven som sådan handler ikke om dette. Oppgaven er ganske konkret slik
at man må redegjøre for de konkrete forhold domstolene tar hensyn til ved
utmåling av straff: Kandidater som blir for utflytende og som begir seg inn på
å synse kommer fort i faresonen.
Et naturlig utgangspunkt kan være å definere hva
straff er og redegjøre for de alminnelige straffer, jfr strl,$ 15. Tilleggstraffene
jfr strl. § 16 kan kort nevnes. Dernest bør det komme noe om hvilke rammer det
finnes for straffartene; jfr feks strl § 17, Strl. § 17 supplerer strafferammen
i den enkelte bestemmelse.
Man bør altså,gi
en,oversikt over straffelovens reaksjoner. Hvis ikke kan oppgaven fort bli
hengende i luften Det bør komme frem hvilke muligheter som foreligger for
kombinasjon av de forskjellige straffarter. I den sammenheng kan med fordel
kandidatene peke på strl. § 26 a.
Kandidatene
bør få frem at det har utkrystallisert seg et alminnelig
straffenivå både med hensyn til valg av reaksjon og utmåling gradert etter
overtredelsens grovhet.
Videre må det kunne redegjøres for at det viktigste
prinsipp for utmåling av
forholdsmessighet mellom lovovertredelse og straff.
Viktig for valg av straff og utmåling vil være
gradering av handlingens objektive grovhet og gradering etter gjerningsmannens subjektive
skyld.
Det er imidlertid generelle forhold som kommer i
tillegg:
Lovgiver her allerede foretatt en gradering at straffen
fordi det er gitt ulike strafferammer. Kandidatene kan med fordel gi noen eks
her, men oppramsing av lang rekke straffebud er verken nødvendig eller
ønskelig. Illustrerende eksempel er naskeri‑simpelt tyveri‑grovt
tyveri. I tillegg sier straffeloven selv ofte direkte hva det skal legges vekt
på, både med hensyn til valg straffbart og for utmålingen.
Strl. § 27 gir en direkte veiledning om at man i
tillegg til de alminnelige prinsipper må vektlegge tiltaltes økonomiske
stilling ved fastsettelse av bøtestraff. Strl . § 48 b som gjelder
forctaksstraff kommer neppe særlig mange inn på. Bestemmelsen er dog et godt
eksempel hvordan lovgiver direkte gir veiledning for utmåling av straff, .
Flere vil trolig vise til strl. .§ 56‑59. Dette bør kandidatene kunne si noe om. Det kan gjøres under gjennomgangen av hvilke momenter som vektlegges, ' Bestemmelsene kan også behandles i eget punkt. Det .som må unngås er lange utredninger om disse reglene uten at det settes i sammenheng med hensynene de er utslag av. Bestemmelsene gir adgang til å nedsette straffen til under minstestraff og til en mildere straffart Ett poeng er at forhold som beskrevet i § 56‑59 ofte også her betydning ved utmåling innenfor det enkelte straffebuds ramme.
StrI. § 62‑63
kan med fordel nevnes, men dette er ikke særlig sentralt. § 62 omhandler
kumulasjon ved frihetsstraff, mens §'63 gjelder bøtestraff. De kandidater som
kort redegjør for hovedpoenget i§ 62 (Strengere enn minimumstraff og maks 50 %
skjerping i forhold,til det strengeste straffebud)
samt § 63 og som samtidig
påpeker at den praktiske betydning er beskjeden grunnet våre vide
strafferammer, kommer trolig best ut av det.
En del kandidater vil kunne komme inn på prinsippet om "zug zur milde" og tilsvarende tema. Etter min mening kan det med fordel gjøres kort rede for hvordan strafferammene faktisk benyttes av domstolene i Norge i dag.
For de aller fleste forseelser‑ er bøtestraff
det eneste aktuelle alternativ. Når det Gjelder forbrytelser bør kandidatene
redegjøre for at for en del lovbrudd reageres med ubetinget fengsel. Dette gj
elder grove forbrytelser. Dernest reageres det av allmennpreventive hensyn med
fengsel også for en del andre typer forbrytelser. Kandidatene bør gi eksemplcr
på slike og kunne redegjøre i noen grad for hvorfor almenpreventive hensyn som
hovedregel medfører en ubetinget reaksjon i disse sakene.
Ett sentralt poeng i oppgaven er å få frem at til
tross for meget vide strafferammer begrenser straffutrnålingstradisjonen
domstolenes frihet. Høyesteretts praksis har vært bestemmende ‑for
straffnivået og for straffutmålingsmomententes relevans og vekt. Noen
kandidater vil her kanskje peke på at Høyesteretts sentrale posisjon kan bli
svekket etter innføringen av to instans ordningen. Like sentralt er det å få
frem domstolen allikevel har mulighet til individuelle løsninger. Systemet er
derfor både forutberegnelig og fleksibelt. Kandidater som sier noe forstandig
om dette bør få god uttelling.
Så bør man kunne gi en oversikt over gradering etter
henholdsvis handlingens obj ektive grovhet og, gradering etter gjerningsmannens
subjektive skyld. Det kan neppe forlanges noe mer enn at kandidatene makter å
redegjøre for de mest sentrale momenter. Rettspraksis kan det liten grad
forventes at kandidatene redegjør for. Det er viktig at kandidatene viser at de
forstår at nedenfor nevnte . forhold kan ha betydning både for valg av
straffart og utmåling.
Kandidater som få frem at valg av reaksjon og utmåling er et samspill mellom en rekke faktorer som kan være motstridende; f eks at almenpreventive hensyn tilsier ubetinget fengsel og individualpreventive hensyn tilsier betinget dom, bør honoreres for det.
Ved anvendelse av enkelte straffarter er det ofte
spesielle hensyn som har særlig vekt. Samfunnstjeneste er nok det beste eksemplet.
Kandidatene bør nevne hvilke hensyn som er viktige for valg av samfunnstjeneste
spesielt og når samfunnstjeneste normalt benyttes, jfr strl. § 28 a. Nå har jo
området for samfunnstjeneste ‑stadig blitt utvidet, men noe om
kjerneområdet og at feks almenprevensjonen kan hindre samfunnstjeneste kan det
sies noe om. En lang , utredning om samfunnstjeneste spør oppgaven ikke om. Det
kan forventes at noen kandidater vil. fortape, seg i slike fremstillinger.
Klarer kandidatene ellers å fremheve momenter som har
spesiell betydning for valg av en enkelt straffbart for øvrig er det bra.
Ellers er det jo slik at de fleste hensyn har betydning både for valg av art og
for utmåling.
Men som nevnt, de som klarer å vektlegge enkelte
typer hensyn som har særlig betydning, eks for valg mellom fengsel og betinget
dom bør få uttelling for det.
Gradering etter den objektive grovhet
Her er det flere forhold som spiller inn.
Skadens størrelse/omfanget av' den forbryterske
virksomhet er et sentralt poeng. Dette har lovgiver tatt høyde for ved
inndelingen av straffebudene, feks straffelovens § 228, §229 og § 230; § 231.
Det er altså vesentlig forskjellig om skaden ble et blått øye eller at man ble
blind på øyet. Noen kan komme inn på betraktninger om riktigheten av at mer
eller mindre tilfeldige følger tillegges vekt.
Også for utmålingen har skaden størrelse/omfanget, av
den forbryterske virksomhet klar betydning. Her kan det med fordel gis eks. Ved
narkotikaforbrytelser er feks kvantumet sentralt.
Handlingens farlighet kan ha betydning. jfr eks strl.
§ 232,hvor strafferammen skjerpes ved bruk av særlig farlig redskap. Også
ellers er det klart faren har betydning.
Er flere personer involvert i forbrytelsen kan dette få betydning. Strl § 58 bør naturlig nevnes her. Kandidatene bør få frem, at kravene er relativt strenge Det kreves enten at ens medvirkning har vært av ringe betydning eller at medvirkningen vesentlig har vært foranlediget av avhengighet til andre. Den gode kandidaten får frem at domstolen også utenfor strl. § 58 vil se hen til forholdet mellom de tiltalte ved straffutmålingen.
Måten. handlingen har skjedd på har betydning. I
enkelte bestemmelser i straffeloven fremkommer dette direkte‑ feks i bestemmelsen om grovt tyveri, jfr
strl. 256. Måten handlingen har skjedd har også betydning for den alminnelige
utmåling. Bærer handlingen preg av råskap er dette f.eks et skjerpende moment.
Handlingsituasjonen kan s1å begge veier for
gjerningsmannen. At gjerningsmannen vært utsatt for en særlig fristelse, f:eks
grunnet dårlig kontroll, kan være formildende. Motsatt kan det faktum at
gjerningsmannen har overvunnet spesielle hindre virke skjerpende. For enkelte
typer straffebud er ikke en slik fristelse er formildende moment. Et godt
eksempel er skattesvik.
Gradering etter den subjektive skyld
Utgangspunktet her er at alt som skjerper den
moralske dom over handlingen også er straffeskjerpende, mens alt som avlaster
den moralske dom er formildende.
Graden av forsett/uaktsomhet har åpenbart betydning.
Loven selv gir ofte veiledning her f:eks i strl. Kap 22 hvor det finnes
bestemmelser basert på skyldkravet. Også innenfor hver enkelt straffebud er det
selvsagt et poeng å se hen til skyldgraden. særlig innenfor området uaktsomhet
kan det være store variasjoner med mulighet for tilsvarende gradering av
straffutmålingen Noen vil nevne strl..§ 57 her. Poenget med § 57 er at det ikke
foreligger en unnskyldelig rettsvillfarelse, men den kan allikevel få betydning
ved ' utmålingen.
Gjerningsmannens motiv for handlingen har ofte
betydning. Avgjørende er ofte om motivet er et annet enn det som må regnes som
normaltypen for vedkommende forbrytelse.
Ung alder eller høy alder kan få betydning både for
valg av straffart og for utmålingen. Ett eksempel. for unge overtredere finnes
i strl. § 55. Ofte vil lav alder medføre en betinget reaksjon selv ved en
relativt grov overtredelse ‑særlig hvis det dreier seg om første. gangs
overtredelse. Ung alder kan derfor ha særlig betydning for valg mellom betinget
og ubetinget fengsel og/eller samfunnstjeneste Høy alder kan virke formildende
fordi soning vil virke særlig tyngende eller fordi overtredelsen kan ha
sammenheng med sjelelig svekkelse som følger av høy alder
Et sentralt moment er tidligere vandel eller
forstraffer. Ofte vil vandelen være et avgjørende argument for valg av
straffart og da særlig mellom ubetinget og betinget fengsel. Men tidligere
rulleblad kan også ha sentral betydning for
lengden av straffen. Kandidatene kan med fordel få frem at det her er
store variasjoner. For promillekjøring eller kjøring uten førerkort kan
straffen ‑skjerpes kraftig ved gjentakelse.
Mæland nevner Rt 1988 s.1348 som eksempel (6 måneders
fengsel ved 4 gangs promillekjøring samt for fartsovertredelse og kjøring uten
førerkort). Ved tradisjonell vinningskriminalitct har som regel straffens
lengde vært ikke vært særlig influert av overtrederens rulleblad. Enkelte
kandidater kan her komme til nevne Høyesteretts dom av 15 desember 1997 som et
eksempel på det motsatte. Høyesterett gå uttrykk for at straffenivået burde
heves for utpregede residivister‑"rabatten" hadde gått for
langt. Når det gjelder vinningskriminalitet er tidligere overtredelser av stor
betydning for valget mellom betinget dom eller ubetinget fengsel.
En del kandidater kan
tenkes å komme inn på at forstraffens betydning for skjerpelse av straff er
omstridt. Spesielt har den indivdiualpreventive begrunnelsen blitt kritisert.
Straffskjerpelse ved tilbakefall kan også begrunnes i almenpreventive hensyn.
Når det gjelder meget aktive vinningskriminelle har man også argumentet om
interningseffekten (eks innesperring av personer på 10 topp listen av
vinningskriminelle i påsken). De kandidater som klarer å redegjøre for noe om
dette på en poengtert måte bør honoreres.
Det er på det rene at domstolene kan legge vekt på
lovbryterens intelligens og personlighet. Dette er et område hvor det kan
foreligge konflikt mellom skyldsynspunker og behandlingssynspunkter. Små
åndsevner slår ut i formildende retning. Mangler ved følelses og viljeslivet
blir også regelmessig ansett som formildende, selv om dette ikke alltid er
tilfelle. Særlig betydning kan det ha at manglene stammer fra en sykdom eller
ulykke.
Miljøforhold kan i alminnelighet regnes som en
formildende omstendighet særlig for unge lovovertredere.
Det er et faktum at mange overtredelser skjer i rus.
Strl. § 56 nr 2 bør nevnes her. Kravet etter § 56 nr 2 er strengt. For øvrig er
utgangspunktet man også ved utmåling av straff bedømmes som en edru person.
Kandidatene bør få frem at selvforskyldt rus normalt ikke kan tillegges
betydning, men unntak finnes, f.eks Rt 1984. 266.
Forhold som ikke har noen sammenheng med den
straffbare handling kan få betydning. Som nevnt av Andenes kan det at
gjerningsmannen lagt anger for dagen ved å gjøre skaden god igjen få betydning
selv om vilkårene etter § 59 , ikke er oppfylt.
§ 59 kan være aktuelt også ved tilståelse. Kandidatene må få fram at regelen har ett snevert virkefelt. Den gjelder bare før gjerningsmannen 'visste seg mistenkt.
For øvrig vil tilståelse som regel ha betydning i
formidlende retning, spesielt der hvor politiet ikke hadde bevis. Samarbeid med
politiet, feks fremskaffelse av bevis mot medskyldige gir uttelling i
formildende retning.
Tidsforløpet
kan undertiden ha stor betydning. Behovet for straff blir mindre etter som
tiden går. Spesielt kan tidsforløpet få betydning hvis dette ikke kan legges
gjerningsmannen til last.
Følger for overtredelsen kan få betydning. Dette kan
ha betydning både ved straffart feks at avsoning vil virke særlig tyngende, men
også for selve utmålingen. Har f:eks overtrederen mistet arbeidet kan dette ha
betydning.
Kandidatene må for all del ikke blande inn
skyldspørsmålet ved utmålingen. Tvert om kan ikke tvil om skyldspørsmålet få
betydning for utmålingen.
Hva som er den hensiktsmessige reaksjon med hensyn
til tiltaltes fremtidige sosiale tilpasning tillegges vekt en del tilfeller i
fornildende retning. Gode eksempler på dette er det såkalte promilleprogammet,
jfr strl. § 53 e. Normalt ville det her blitt idømt ubetinget fengsel, men ved
å gi betinget dom med særvilkår håper man å unngå tilbakefall. Det dreier seg
altså om individualpreventive hensyn.
Resepten for en vellykket fremstilling kan avhenge av
hvor strukturert kandidaten er. Kandidater som klarer å gi en redegjørelse for
straffarter og strafferammer og som peker på en del grunnleggende poenger, for
eksempel forholdsmessighet, art og grovhet og som tillegg nevner andre
sentrale, momenter har kommet et godt stykke på vei. En del kandidater har.
fortapt seg i enkeltbestemmelser i
straffeloven og referer lovbestemmelser uten å gi noe særlig selvstendig
bidrag. Andre gir en generell fremstilling av hva straff er, hensynene 'bak
straff og virkning av straff, og sneier så vidt om innom det oppgaven handler
om. Begge disse kategoriene vil kunne komme i faresonen.
For å bestå oppgaven må kandidaten kunne redegjøre rimelig greit om straffarter og rammer og få frem de aller mest sentrale poengene ved valg av , både straffart og utmålingen både i lover og utenfor lover.
For å få laud må en i utgangspunktet forvente en systematisk fremstilling. Men innholdet er selvsagt det sentrale. Den laudable kandidat må kunne redegjøre for straffarter og må kunne få frem de generelle prinsipper for valg av den enkelte straffart. Laudable kandidater bør også slå fast at vi har meget vide strafferammer, men at straffutmålingstradisjonen legger begrensinger. Laudable kandidater bør også kjenne til begreper som almen og individual prevensjon. Det må forventes en fremstilling av sentrale bestemmelser i straffeloven som er relevante. En laudabel kandidat må også forventes å kunne redegjøre for de fleste sentrale momenter for ‑valg av straffbart og utmåling. Klarer man i tillegg å få frem at det foreligger kryssende hensyn og et samspill mellom en lang rekke faktorer og dertil sier noe om hva som da kan være avgjørende er veien til en god laud kort.
Oppgaven bør ligge vel til rette for kandidater mod
gods kunnskaper i emnet. Dersom man makter å ta disse ned på papiret kan en del
gjøre det svært bra.
Inntrykket er at de fleste har fått med seg de
viktigste faktorer som styrer straffutmålingen. Strykprosenten synes å bli
relativt moderat, med de aller fleste midt på treet. De fleste har fått med seg
noe, men det blir ofte ufullstendig. For mange kandidater overser rettspraksis
og dens betydning. Videre er det mange som skriver for mye om hva de enkelte
straffarter er på bekostning av hensynene bak valg av straffart. En del bruker
mye spalteplass på å referere § 56‑59 uten å få frem at hensynene disse
reglene bygger på også er relevante for alminnelige straffeutmålingen.
Skuffende få makter å få fram at det gjennomgående er de samme hensyn som
styrer valg av både straffart og utmåling.