Sensorveiledning
til 4. avdeling juridisk embetseksamen ved Det juridiske fakultet i Tromsø,
teori‑oppgave nr. 3 V‑98:
«Fra sivilprosessen: Gjør rede for skillet mellom
saker med og uten fri rådighet, og hvilken betydning dette skillet har.»
1. Innledning
(1) Pensum i sivilprosess er Jo Hov, Rettergang i
sivile saker (2. utg. 1994) (Hov), hvor særlig kapittel 14 (s. 293‑311)
står sentralt i forhold til oppgavens tema.
Det er ikke oppgitt tilleggslitteratur i
sivilprosess. Det er imidlertid grunn til å anta at en del studenter har lest
fremstillingen hos Jens Edvin A. Skoghøy, Emner fra sivilprosessen (2. utgave
1995) kapittel 11 (s. 253‑272), sml. også hans artikkel
Søksmålsbetingelser, saksbehandlingsprinsipper og partenes rådighet over sakens
gjenstand, Jussens Venner 1994 s. 1‑141 (Skoghøy) særlig s. 121‑139. Se også Gunnar Aasland, Fri
rådighet over sakens gjenstand ‑særlig om betingelsene for rettsforlik,
Jussens Venner 1969 s. 143‑183.
(2) Oppgaven er vel å regne som en «klassiker». Den
gjelder et sentralt sivilprosessuelt tema som er godt dekket både i pensum og i
undervisning. Spesielle avgrensningproblemer skulle ikke oppstå.
Vanskelighetsgraden er formentlig middels, dog slik
at en god besvarelse krever oversikt, forståelse og evne til å strukturere
stoffet. Det er nok en viss risiko for «oppramsing». Det er derfor særlig grunn
til å belønne kandidater som løfter seg ut over kasuistikken, og som makter å
få frem begrunnelser og sammenhenger.
(3) Oppgavens ordlyd legger opp til at skillet mellom
saker med og uten fri rådighet drøftes først, deretter rettsvirkningene. Dette
er også den disposisjonen de fleste kandidatene har valgt. En bedre tilnærming
er nok å behandle de to hoveddelene i omvendt rekkefølge, jfr. også det
tilsvarende opplegget hos både Hov og
Skoghøy.
Kandidatene bør imidlertid ha adskillig frihet mht.
disposisjonen, så lenge det relevante stoffet presenteres på en ryddig og
formålstjenlig måte.
2. Sondringens betydning
(1) Kandidatene må få frem at tvml. skiller mellom
saker hvor partene har fri rådighet over sakens gjenstand, og saker hvor
partene ikke har fri rådighet. Disse omtales gjerne som henholdsvis dispositive
og indispositive saker.
Skillet mellom de dispositive og de indispositive
sakene tillegges i vår prosesslovgivning betydning i flere relasjoner. Jeg
nøyer meg her med en kort oversikt, jfr. nærmere Hov s. 294‑296 og
Skoghøy s. 121‑123. En viss utdypning fra kandidatenes side må imidlertid
kunne forventes.
(2) For det første har sondringen betydning for
adgangen til å få saken avgjort på annen måte enn ved dom avsagt av offentlig
domstol, f.eks. ved voldgift eller ved rettsforlik. Regelen er her at kun saker
med fri rådighet kan undergis voldgiftsbehandling eller være gjenstand for
rettsforlik. For voldgift følger dette av tvml. § 452. For rettsforlik har vi
ingen uttrykkelig bestemmelse, men regelen er sikker nok, jfr. forutsetningsvis
286 annet ledd nr. 1.
Tilsvarende gjelder adgangen til å avtale at saken
skal unndras eller bringes inn under norsk domsmyndighet, jfr. tvml. § 36
tredje ledd. Heller ikke i denne bestemmelse står dette uttrykkelig, men
regelen er likevel sikker rett, jfr. Schei, Tvistemålsloven I s. 76 og Skoghøy
s. 121. Svært få ‑ om noen ‑ kandidater nevner denne regelen.
(3) For det andre har sondringen betydning for
rettens forhold til partenes prosesshandlinger, jfr. særlig
disposisjonsprinsippet i § 85 og forhandlingsprinsippet i § 86, jfr. også §
190, konf. § 191 mht. rettsanvendelsen. Betydningen av en parts innrømmelser
vil også være formelt forskjellig ettersom om saken er dispositiv eller
indispositiv, jfr. § 184.
(4) For det tredje har sondringen betydning for
adgangen til å avsi uteblivelsesdom. Dette kan bare skje hvor den uteblevne har
fri rådighet over sakens gjenstand, jfr. §§ 289 tredje ledd og § 345.
(5) En del kandidater hevder på generelt grunnlag at
forliksrådet ikke kan behandle indispositive saker og at slike saker heller
ikke kan gjøres til gjenstand for forenklet rettergang. Loven anvender
imidlertid ikke sondringen som sådan i disse relasjonene. Derimot er enkelte
(indispositive) sakstyper uttrykkelig unntatt, jfr. f.eks. § 273 nr. 2 og § 322
tredje ledd.
3. Skillet mellom dispositive og indispositive saker
(1) Tvml. bygger på den tanke at en sak enten er
dispositiv eller indispositiv. I praksis vil det som regel være tale om
sterkere eller svakere innslag av indispositive elementer, på en skala fra
saker som nærmest er fullt ut indispositive til saker som nærmest er fullt ut
dispositive. Hva gjelder f.eks. voldgift må man imidlertid operere med et
skarpere skille, se nærmere Hov s. 298.
Det generelle prinsippet for grensedragningen mellom
de to sakstyper er spørsmålet om parten fritt kunne slutte avtale hva gjelder
sakens gjenstand. Kan parten fritt slutte avtale i en bestemt retning utenfor
en prosess, bør han ha den samme disposisjonsfrihet under prosessen. Mangler
han denne disposisjonsadgang utenfor prosessen, vil den heller ikke inntre
under prosessen. I tillegg vil det kunne ha betydning om eventuelle skranker for
avtalefriheten (også) skal ivareta andre interesser enn partenes, og om dom i
saken har utvidet rettskraft (hvilket f.eks. er tilfellet for flere typer
«status‑dommer», f.eks. hva gjelder farskap).
Det er etter min vurdering vesentlig at kandidatene
får frem dette, og at behandlingen nettopp tar sikte på å belyse forholdet
nærmere gjennom adekvate eksempler. I hvert fall av de noe bedre kandidater bør
det også forventes en påpekning av at graden av indispositivitet også vil gi
seg utslag hva gjelder rettsvirkninger: Selv om partene ikke skulle ha rådighet
til å voldgi tvisten, vil det f.eks. kunne være rom for rettsforlik (f.eks. i
saker om barnefordeling eller samværsrett).
Sondringen mellom dispositive og indispositive saker
er mao. relativ langs to akser: Både mht. om saken er underlagt partenes frie
rådighet og mht. hvilke rettsvirkninger en eventuell manglende rådighet får.
I det følgende skal jeg kort peke på noen
typetilfeller hentet fra teorien, se nærmere Hov s. 297‑306 og Skoghoy s.
123‑130. Også her bør det forventes en utdypning fra kandidatenes side.
Særlig bør forsøk på forklaring og begrunnelse gi uttelling.
(2) Enkelte sakstyper må anses som henimot fullt ut
indispositive:
- Saker om umyndiggjøring.
‑ Farskaps‑ og
nedstamningssaker, samt saker om stiftelse eller opphevelse av adopsjon.
‑ Saker om oppløsning
av ekteskap etter ekteskapsloven § 24 (nært slektskap og bigami).
‑ Saker om
administrative frihetsinngrep i henhold til tvml. kap. 33.
(3) Noen sakstyper må karakteriseres som delvis
indispositive fordi partene mangler rådighet i en retning:
-Saker om separasjon eller
skillsmisse er dispositive mht. at samlivet skal fortsette, men indispositive
mht. opphør.
‑Saker om patent eller registrering av varemerke eller
mønster er ugyldig (patentloven § 52, varemerkeloven § 25 og mønsterloven § 31)
er dispositive i retning av frifinnelse, men indispositive mht. ugyldighet.
(4) Andre sakstyper er delvis indispositive, men bare
for en av partene:
-Saker om gyldigheten av et
generalforsamlingsvedtak i henhold til aksjeloven § 9‑17 er for selskapet
indispositivt i retning av ugyldighet så lenge det omtvistede vedtaket ikke er
erklært ugyldig av generalforsamlingen.
‑ Saker om
disposisjon som forplikter en umyndig, hvor disposisjonen er av en slik art at
den ikke kan foretas, f.eks. kausjonistansvar, jfr. vergemålsloven § 55, er i
retning av gyldighet indispositiv for den umyndige.
(5) Atter andre saker vil være delvis indispositive
ved at partene mangler rådighet hva gjelder enkelte sider av det krav eller
rettsforhold saken gjelder:
- Saker om foreldreansvar
og samværsrett kan gjøres til gjenstand for rettsforlik, men retten må føre en
viss kontroll med innholdet i forliket. Uteblivelsesdom og voldgift må være
utelukket. Retten vil ikke være bundet av partenes påstander og anførsler, og
den vil ha et selvstendig ansvar for sakens rette opplysning.
- Saker om undeholdsbidrag
til barn og ektefelle vil formentlig stå i henimot samme stilling.
‑ Saker om
formuerettslige forhold er som den store hovedregel fullt ut dispositive.
Enkelte indispositive innslag vil det imidlertid være hvor det er er oppstilt
skranker for avtalefriheten for å ivareta også andre interesser enn partenes,
jfr. f.eks. NL 5‑1‑2, arveloven § 44 servituttloven § 11, lakse‑
og innlandsfiskeloven § 19, viltloven § 19 og pristiltaksloven § 2. Det må på
den andre siden antas at f.eks. avtaleloven § 36, foreldelsesregler og
ufravikelige regler om avvikling og oppfyllelse av kontrakter, ikke har
karakter av indispositive elementer.
(6) I offentligrettslige forhold oppstår særlige
spørsmål og i hvertfall av de bedre kandidater må man forvente noen ord om
disse.
‑ Dersom det offentlige rettssubjekt som er
materielt berettiget eller forpliktet er part i saken, må det antas at
rådigheten for den offentlige part vil falle sammen med den
forvaltningsrettslige adgangen til å disponere over forholdet gjennom
individuelt vedtak eller omgjøring, jfr. Skoghøy s. 131‑134 og noe
snevrere hos Hov s. 308‑310. 1 relasjon til spørsmålet om voldgift må det
imidlertid antas at saken er indispositiv med mindre den gjelder et forhold som
den offentlige part kan disponere over ved avtale. Er det materielt forpliktede
eller berettigede offentlige rettssubjekt ikke gjort til part, må det antas at
sakens parter ikke kan disponere over det offentligrettslige forhold, jfr.
Skoghøy s. 135‑136, konf. noe anderledes Hov s. 310.
‑ Hvorvidt saken er dispositiv for den private
part vil måtte bero på om han materielt sett har adgang til å påta seg en slik
p1ikt, gi avkall på en slik rett eller underkaste seg et kompetanseforhold av
den art saken gjelder. Saker av okonomisk karakter vil således som en
hovedregel måtte være dispositive. Gjelder saken derimot inngrep i den
personlige frihet, den legemlige integritet eller borgerlige rettigheter, vil
den privates disposisjonsadgang gjennomgående være sterkt beskåret, beroende
særlig på inngrepets art, omfang, varighet og formål. Undertiden vil også
uttrykkelige lovbestemmelser begrense rådigheten, jfr. særlig reglene herom i
tvml. kap. 33.
4. Vurderingen
Bestått resultat må forusettes at det gis en rimelig
treffende redegjørelse for hva skillet mellom dispositive og indispositive
saker består i, og at det også pekes på noen av de sentrale rettsvirkningene.
Det bør også legges vekt på om kandidaten makter å holde fokus noenlunde på
emnet.
Laudabelt resultat og nivået innenfor det laudable,
vil ‑ foruten gode kunnskaper ‑ særlig måtte bero på om kandidaten
makter å sette emnet inn i en mer almen sivilprosessuell sammenheng, begrunner
og eventuelt også problematiserer. Mangler på detaljnivå og i kasuistikk må
tillegges kun begrenset vekt dersom kandidaten likevel dokumenterer god og
selvstendig forståelse.
Den gjennomgående sensuren synes å tilsi et lavt
antall ikke‑bestått på denne oppgaven. Det later også til å bli en del
laudable besvarelser, dog uten de helt store toppene.
Bergen 19. mai 1998