Revidert
utkast til sensorveiledning til 4. avdeling juridisk embetseksamen ved
Institutt for rettsvitenskap, Universitetet I Tromsø, våren 1998,
praktikumsoppgaven del I
I ‑ Innledning
Oppgaven reiser flere sentale spørsmål innenfor
pensum i sivilprosess og EU‑/EØSrett. Pensumlitteratur er Sejersted m.fl:
"EØS‑rett". I sivilprosess er Hov: "Rettergang i sivile
saker" pensum. Når det gjelder de nærmere enkeltheter om hvilke kapitler
som er pensum i disse bøkene viser vi til pensumlisten. Vi har referanser til
pensumlitteraturen i redegjørelsen av de enkelte spørsmål. Av relevant
tilleggslitteratur nevnes Gulmann & Hagel Sørensen: "EU‑ret
" 3. udgave, Nordby: "Fri bevegelighet av varer ‑
utviklingslinjer i EF‑domstolens praksis", Lov og Rett 1998 s. 67 flg.,
Jervell: "Utformingen av spørsmålsskrift til EFTA‑domstolen",
Lov og Rett 1996 s. 435 flg. og Christiansen: "EF‑domstolens og
Fellesskapets prosessrett".
II ‑ De prosessuelle
spørsmål
Staten har prinsipalt påstått at sakes skal avvises.
Oppgaven legger opp til at flere grunnlag skal drøftes.
1. Megling
Noen kand. vil muligens reise spørsmål ved om sakes
bør avvises pga. at sakes ikke har vært innom forliksrådet. De kand. som tar
opp dette spørsmålet bør gjøre det helt kort ved å vise til tvml. § 273 nr. 3.
2. Vernetingsspørsmålet
Rama, som har sitt hovedkontor i Tromsø, saksøkte
staten ved Nord‑Troms herredsrett. Kand. bør raskt slå fast at søksmålet
er anlagt ved feil verneting, idet statens har hjemting i Oslo, jf. tvml. § 21.
Domstolens stedlige kompetanse er i utgangspunktet en absolutt
prosessforutsetning. Staten har påstått sakes avvist. Det er ikke holdepunkter
for å hevde at staten har vedtatt Nord‑Troms herredsrett som avtalt
verneting, jf. tvml. § 36. Spørsmålet er nærmere omtalt av Hov på s. 112.
3. Ramas påstand
Rama har nedlagt påstand "om at åpningstidsloven
og i hvertfall areal‑ og vareutvalgsbegrensningen er i strid med EØS‑avtalens
bestemmelser om det frie varebytte." Rama har mao. krevd dom for at
åpningstidsloven og den del av forskriften som har bestemmelser om areal‑
og vareutvalgsbegrensingen er i strid med EØS‑avtalen.
Ramas påstand er utformet som et
traktatbruddssøksmål. Enkelte kand. vil muligens reise spørsmål om søksmålet av
den grunn burde vært reist ved EFTA‑domstolen.
Kand. må kjenne til at traktatbruddssøksmål for EFTA‑domstolen
bare kan reises av Overvåkningsorganet eller av stater, aldri av private
parter, se "EØS‑rett" s. 109.
Oppgaven legger opp til at kand. bør drøfte om Rama
har rettslig interesse i å få en slik dom, jf. tvml. § 54. I denne sammenheng
er Rt. 1994 s. 1244 av interesse. For ordens skyld presiseres at dommen er så
ny at den ikke er nevnt i Hov. Dommen er imidlertid så sentral at det må
forventes at kand. kjenner den. Saken gjaldt blant i i ' annet spørsmålet om
Den europeiske menneskerettighetskonvensjon (EMK) art. 13, som fastsetter at
den som mener sine rettigheter etter konvensjonen krenket, skal ha en
"effektiv prøvingsrett ved en nasjonal myndighet", medfører en plikt
for domstolen til å tillate fastsettelsessøksmål om spørsmålet om det er begått
en konvensjonskrenkelse. Høyesterett besvarte dette benektende under henvisning
til at det måtte være nok at spørsmålet
ble drøftet i premissene til et erstatningssøksmål (dissens 3‑2). Det må
være hevet over tvil at det samme må legges til grunn i relasjon til EØS‑avtalen,
idet denne avtalen gir uttrykk for
regler av et helt annet og mindre prinsipielt innhold
enn EMK. Videre viser vi til en kjennelse inntatt i Rt. 1998 s. 87. Her uttalte
Høyesteretts kjæremålsutvalg at domstolene ikke kan avgjøre den generelle
gyldighet eller den abstrakte rekkevidde av en lovbestemmelse. Hva en
rettsregel går ut på, må vurderes i forbindelse med en tvist om det aktuelle
rettsforhold eller vedkommende rettighet. Det er heller ikke adgang til å få
vurdert på generelt grunnlag om en rettsregel er i strid med en regel av høyere
rang og heller ikke om en lov strider mot internasjonale konvensjoner Norge har
ratifisert. Kjennelsen ble avsagt 15. januar 1998 og er gjengitt i hefte 2/98
Dette hefte ble ikke distribuert før etter eksamen, og det kan ikke forventes
at kand. kjenner avgjørelsen.
Rama burde ha nedlagt påstand om at åpningstidsloven
og den del av forskriften som omfatter areal og vareutvalgsbegrensningen er
ugyldig. De kandidater som ser at påstanden bør formuleres på denne måten og
drøfter dette i lys av forrangsprinsippet i EØS‑lovens § 2 må honoreres.
Spørsmålet er om Rama skal gis anledning til å rette
feilen. Problemstillingen er drøftet av Hov på s. 142 og 381. Kand. bør finne
frem til tvml. § 97 og slå fast at det etter denne bestemmelsen bør være adgang
til å foreta en endring av påstanden i et tilfelle som dette, se Hov s. 381
nest siste avsnitt. Kand bør drøfte om Ramas uriktige formulerte påstand kan karakteriseres
som en forsettlig feil. Etter vår oppfatning bør dette besvares benektende. Den
gode kand. vil presisere at selv om tvml. bruker uttrykket "bør" har
Høyesterett lagt til grunn at retten er forpliktet å tillate at feilen rettes.
Kand. bør konkludere med at retten må gi Rama anledning til å omformulere
påstanden.
4. Beslutningen om å
forelegge saken for EFTA‑domstolen
Av dl. § 51 a første ledd annet punktum fremgår det
at: "Rettens beslutning om at et tolkningsspørsmål skal eller ikke skal
forelegges for EFTA‑domstolen, kan ikke angripes ved kjæremål eller
anke". En del kand. vil antagelig nokså ukritisk legge til grunn at
herredsrettens beslutning ikke kan påkjæres. Kand. som leser ordlyden uten å
reflektere nærmere på spørsmålet vil lett lande på denne konklusjonen. En del
av kand. vil muligens påpeke at EFTA‑domstolens tolkningsuttalelse kun er
rådgivende for herredsretten, og at dette er et moment som taler for at det
ikke kan anvendes rettsmidler mot herredsrettens beslutning.
Løsningen er at det kun er den skjønnsmessige side
ved avgjørelsen ‑ dvs "kan" spørsmålet som ikke kan angripes
ved kjæremål eller anke. Spørsmålet om vilkårene for å innhente uttalelse etter
di. § 51 a, dvs. lovtolkningen, og herredsrettens saksbehandling kan overprøves
av lagmannsretten. Dette standpunkt er lagt til grunn i to rettskrattige
kjennelser avsagt av Borgarting lagmannsrett (4. juli 1996 sak nr 96‑00922
K og 14. oktober 1996 sak nr 96‑01708 K). Vi antar at mange kand. vil oppfatte dette spørsmålet
som vanskelig. Såvidt vi kan se er spørsmålet ikke drøftet eksplisitt i noen
del av pensum. Det kan selvsagt ikke forventes at kand. kjenner til
underrettspraksis. De gode kand. vil muligens kunne resonnere seg frem til
løsningen basert på sitt alminnelige kjennskap til hvilke sider ved en
avgjørelse som kan angripes ved rettsmidler. For sensorene nevner vi at
tilsvarende løsning er lagt til grunn i relasjon til en rekke andre
bestemmelser i tvml, se Schei: bind I s. 103, 228, 317 og bind II s. 273, 275
og 386.
Kand. som kommer til at herredsrettens beslutning
ikke kan påkjæres må drøfte realiteten i Ramas saksbehandlingsanførsel
subsidiært. Kand. bør slå fast utgangspunktet: Det er herredsretten som
bestemmer om spørsmål i det hele tatt skal stilles, og hvordan spørsmål skal
utformes. Kand. som ser at formålet med foreleggelsesadgangen er at EFTA‑domstolen
skal veilede herredsretten, ikke partene i hovedsaken, bør få uttelling. Etter
ODA‑avtalens art. 34/dl. § 51 a er det aldri noen plikt til å forelegge
spørsmål til EFTA‑domstolen, og svarene fra EFTA‑domstolen er ikke
bindende for den nasjonale domstol. Selv om det kan anføres mange gode grunner
for at herredsretten burde ha forespurt partene og senere samarbeidet om
utformingen av spørsmålsskriftet, tilsier ovennevnte at herredsretten ikke har
begått saksbehandlingsfeil ved å forelegge saken for EFTA‑domstolen uten
å høre partene på forhånd.
Rama kan heller ikke få medhold i sin anførsel om at
åpningstidsloven og forskriften er et så klart brudd på EØS‑avtalen, at
det ikke er nødvendig å forelegge saken for EFTA‑domstolen til uttalelse.
På bakgrunn av de anførsler Rama har gjort gjeldende må herredsretten to
stillingen til tolkningen av EØS‑avtalens art. 11, jf. dl. § 51 a første
ledd første punktum. Rettens skjønnsmessige vurdering om nødvendigheten av å
innhente EFTA‑domstolens syn kan, som nevnt, ikke angripes ved kjæremål,
jf. dl. § 51 a første ledd annet punktum.
Staten "bad" herredsretten om å omformulere
spørsmålet. Vi antar at mange kand. vil tolke denne anførselen dithen at staten
begjærte at herredsretten plikter å omformulere spørsmålet. Prosessuelt er det
spørsmål om herredsretten overhodet har anledning til å omgjøre sin beslutning,
jf. tvml. § 165 tredje ledd. Ettersom det gjelder en prosessledende beslutning
hvor ingen ervervet rett er til hinder må herredsretten ha anledning til å
omformulere spørsmålet. Hov omtaler omgjøringsadgangen på s. 471‑472. Et
annet spørsmål er om herredsretten plikter å to begjæringen til følge. All den
stund herredsretten står fritt til om den vil forelegge spørsmål til EFTA‑domstolen,
er det nærliggende å slutte at herredsretten ikke plikter å to statens
anmodning/begjæring til følge.
5. Behandlingen ved EFTA‑domstolen
Staten hevder at EFTA‑domstolen
må avvise herredsrettens spørsmål slik det var formulert. Etter ODA‑avtalens
art. 34 kan de nasjonale domstoler bare stille spørsmål om fortolkningen av EØS‑avtalen.
Dl. § 51 a presiserer dette til å gjelde tolkningen av " .... Avtalen om
det Europeiske økonomiske samarbeidsområde med protokoller, vedlegg og de
rettsakter vedleggene omhandler.Dette innebærer at norske domstoler bare kan
spørre om fortolkningen av de rettsregler som til enhver tid følger av EØS‑avtalen
og dens vedlegg. En kan mao. ikke ‑ slik herredsretten har gjort ‑
spørre om en norsk lov eller forskrift er i strid med EØS‑avtalen. Kand.
Bør mao. raskt slå fast at spørsmålet ikke er korrekt formulert.
Spørsmålet er så hvordan EFTA‑domstolen vil
håndtere herredsrettens uriktige formulerte spørsmål. EFTA‑domstolen har
tre muligheter. Den ene, og mest nærliggende, er at den vil be herredsretten om
en klargjøring ved at herredsretten omformulerer spørsmålet. For det annet har
EFTA‑domstolen en vid adgang til selv å omformulere spørsmålet. Den
tredje, og minst nærliggende mulighet, er at EFTA‑domstolen avviser
spørsmålet under henvisning til at spørsmålet innebærer at den vil måtte gå
utover sin kompetanse. Kand. som viser at de er kjent med EF‑domstolens
praksis og som kan si noe om hvorfor denne praksisen er relevant bør honoreres. EF‑domstolen har inntil
nylig vært relativt restriktive med å avvise
spørsmål fra de nasjonale domstolene. EF‑domstolen har likevel
uttalt at avvisning kan bli resultatet der spørsmålet innebærer at den vil
måtte gå utover sin kompetanse fordi den nasjonale domstol spør om nasjonale
regler er i strid med EØS‑avtalen, jf. sak C‑1 67/94 Gomis mJI.
samlingen 1995‑1 s. 1023. Det kan selvsagt
ikke forventes at kand. kjenner til EFTA‑domstolens rettergangsordning.
Spørsmålene er ikke eksplisitt drøftet i pensum. De er imidlertid tangert i
"EØS‑rett" på s. 97 i relasjon til EF‑domstolen. Her som
ellers må kand. bedømmes ut i hvilken grad
de ser problemstillingen og hva de klarer å få ut av drøftelsen.
III ‑ De materielle
spørsmål
1. Åpningstidsloven
Kand. bør se at oppgaven reiser spørsmål om
åpningstidsloven er et tiltak med tilsvarende virkning som en kvantitativ
Importrestriksjon i EØS‑avtalens art. 11 s forstand. Problemstillingen er
grundig drøftet i "EØS‑rett" s. 227 fig.
En del kand. vil antagelig ta utgangspunkt i
Dassonville‑formelen og senere avsagte dommer som gjelder restriksjoner
på detaljhandel på søndager, se "EØS‑rett" s. 227‑229.
Det er greit nok dersom kand. med dette illustrerer utviklingen i EF‑domstolens
praksis frem mot den sentrale Keck‑dommen. Kand. bør imidlertid relativt
raskt finne frem til Keck‑dommen. Denne saken er godt behandlet i pensum,
se "EØS‑rett" s. 229‑230. Her uttalte EF‑domstolen
at nasjonale bestemmelser som forbyr eller begrenser 'Visse former for salg"
ikke lenger uten videre kunne anses som tiltak med tilsvarende virkning som
kvantitative importrestriksjoner. Kand. som klarer å problematisere
"bestemte former for salg" bør honoreres. I lys av Keck‑dommen
bør kand. konkludere med at åpningstidsloven ‑ som legger restriksjoner
på "lid og sled" ‑ går klar av forbudet i art. 11.
2.1 Begrensningene i
forskriften
2.1 Bare
norskproduserte varer
De spørsmål oppgaven reiser drøftes på s. 221 og 228
i "EØS‑rett". Av relevant rettspraksis viser vi til Buy Irish‑saken
som er omtalt øverst på s. 228.
Kand. bør innledningsvis presisere at reglene om det
frie varebytte i utgangspunktet bare omfatter varer som har opprinnelse i en
EØS‑stat.
Kand. bør slå fast at bestemmelsen i forskriften er
et klart eksempel på forskjellsbehandling av norske og utenlanske varer. Dette
er mao. et tiltak som direkte regulerer import av varer, og som rammes av
forbudet i art. 11.
Deretter bør kand. stille spørsmål om tiltaket
likevel kan godtas mod hjemmel i art. 13 eller den domstolskapte (EF‑domstolen)
lære om "allmenne hensyn".
Begrunnelsen for denne importrestriksjonen er at
"Senterpartiet satte dette som vilkår for å akseptere kompromisset".
På bakgrunn av EF‑ og EFTA‑domstolens
praksis bør kand. raskt komme from til at det er klart at nasjonaløkonomiske
hensyn ‑ in casu formodentlig nasjonale landbrukshensyn ‑ ikke kan
begrunne unntak fra prinsippet om fritt varebytte. Et slikt hensyn faller
utenfor den uttømmende oppregningen i art. 13.
Kand. bør fastslå at denne begrensningen heller ikke
kan rettferdiggjøres etter den ulovfestede lære om allmenne hensyn fordi den
pr. definisjon er diskriminerende overfor importerte varer, se "EØS‑rett"
s. 233.
2.2 Kun mineralvann
på returflasker
Kand. som innledningsvis sier noe fornuftig om hvilke
varetyper som omfattes av reglene om det frie varebytte må honoreres. Det er
her tilstrekkelig å peke på at de fleste typer industriprodukter og bearbeidede
landbruksprodukter er omfattet. Se nærmere om disse spørsmål i "EØS‑rett"
s. 221. Kand.
bør få fram at denne begrensningen går under det som er omtalt som nasjonale
produktkrav, jf. EØS‑rett s. 228. Kand. forventes å kunne redegjøre for
Cassis de Dijon‑saken, hvor EF‑domstolen slo fast "at
forskjeller i medlemstatenes lovgivning mod hensyn til hvilke produkter som kan
omsettes på det nasjonale marked, utgjør handelshindringer i EF art. 30s
forstand". (Sitat fra "EØS‑rett" s. 228.) Det er et pluss
om kand, får fram at en bestemmelse som dette, som både omfatter innenlanske‑
og importerte varer, kan virke importhindrende.
Kand. bør deretter drøfte art. 13 og raskt slå fast
at miljøhensyn ikke er med i den uttømmende oppregningen.
Spørsmålet er om begrensningen kan opprettholdes i
relasjon til læren om "allmenne hensyn". Problemstillingen er hentet
fra den såkalte "flaskepantsaken" (Kommisjonen mot Danmark) sak
302/86 samlingen 1988 s. 4607, "EØS‑rett" note 89, på s. 233.
Danmark hadde regler om at øl‑ og mineralvannflasker skulle godkjennes av
myndighetene. Kommisjonen hevdet at dette var en ulovlig handelshindring. EF‑domstolen
kom til at det danske system, som kun hadde godkjent et mindre antall
flasketyper, var i strid med reglene om det frie varebytte. EF‑domstolen
fant imidlertid at det danske returpantesystemet var rettferdiggjort av miljøhensyn.
Begrunnelsen var at returpantesystemet ikke ville kunne fungere uten en
godkjennelsesordning. Domstolen foretok en vurdering av forholdet mellom
godkjennelsesordningen og miljøhensynet, og kom til at det ville være i strid
med reglene om det frie varebytte dersom en Importør ikke kunne importere
drikkevarer på originalflasker såfremt importøren selv sikret et effektivt
retursystem for ikke godkjent emballasje.
Etter vår oppfatning bør kand. ha kjennskap til at EF‑domstolen har godtatt miljøhensyn som et relevant "allment hensyn". Det bør videre kreves at kand. får frem at dette forutsetter at importerte og Innenlanske varer behandles etter de samme kriterier, hvilket er tilfelle her. Videre bør kand. redegjøre for proporsjonalitetsprinsippet, dvs. om miljøhensynet kunne vært ivaretatt på en måte som ville fått mindre konsekvenser for det frie varebytte. Faktum er imidlertid for snaut til at det kan kreves noe mer enn at kand. peker på problemstillingen.
IV ‑ Vurdering
Utkastet til sensorveiledning er skrevet uten at vi
har hatt anledning til å lese noen besvarelser. Det er derfor vanskelig å si
noe sikkert om hvilke krav som bør stilles. Oppgaven reiser en rekke spørsmål
med varierende vanskelighetsgrad. Noen av de prosessuelle spørsmål vil nok falle
vanskelig. Dette gjelder f eks utformingen av Ramas påstand, kjæremålsadgangen
i dl. § 51 a og saksbehandlingen i EFTA‑domstolen. Disse spørsmålene er
nokså perifert behandlet i pensum. Børge Benum har i en samtale med
gjennomgående sensor Stein Husby fått bekreftet at svært få ‑ om noen ‑
kand. har drøftet de nevnte problemstillinger. Vi har forstått det slik at
Stein Husby vil skrive et tillegg til veiledningen om bedømmelsen av kand.
prestasjoner knyttet til disse spørsmål. De materielle spørsmålene gjelder
sentrale spørsmål i pensum, og kravene bør stilles deretter. For å få laud bør
kand. ha sett de fleste sentrale problemstillinger og drøftet disse på en
forstandig måte. Da ingen av oss deltar i sensuren er det ønskelig med
tilbakemeldinger på veiledningen fra sensorene.
Oslo, 18. mai 1998
Del II
I. Anken over
saksbehandlingen vedrørende tiltalens post I og. post II:
I tilknytning til
domfellelsen vedrørende strl. § 162 ‑ grov narkotikaovertredelse ‑
ankes det over saksbehandlingen, idet det gjøres gjeldende at det straffbare
forhold på dette punkt ikke var tilstrekkelig individualisert i
tiltalebeslutningen for herredsretten.
Det er videre i
ankeerklæringen gjort gjeldende at denne del av saken skulle vært avvist.
Jeg skal knytte noen
kommentarer til anførslene og i kronologisk rekkefølge:
A) Ad kravet om
individualisering av det straffbare forhold: Det fremgår av strpl. § 252
nr. 4 at tiltalebeslutningen skal inneholde "en kort, men så vidt mulig
nøyaktig beskrivelse av det forhold tiltalen gjelder, med opplysning om tid og
sted."
Videre fastslår EMK
artikkel 6 (3) bokstav a at enhver som blir siktet for en straffbar handling
skal ha blant annet følgende minimumsrettighet: "Å bli underrettet straks,
i et språk han forstår og i enkeltheter, om innholdet i og grunnen til
siktelsen mot ham." Kravet i strpl. § 252 nr. 4 om å beskrive faktum har
flere formål:
Den skal for det første
individualisere det straffbare forhold. Dernest skal individualiseringen gi
domstolen materiale til å kontrollere lovanvendelsen. Et tredje formål ved den
faktiske beskrivelse er at den skal være til hjelp for tiltalte under
forberedelsen av hans forsvar. For å forsvare seg er det viktig for ham å vite
så nøyaktig som mulig hva påtalemyndigheten vil legge ham til last.
I foreliggende sak er
gjerningsbeskrivelsen i tiltalebeslutningen beskrevet som et sammenhengende
(eller fortsatt) straffbart forhold for hele perioden fra november 1995 til
februar 1997. Spørsmålet er således om den beskrivelse som er gitt er
tilfredsstillende. Dette spørsmål er blant annet behandlet hos Andenæs, Norsk
Straffeprosess I s. 280.
En meget kjent
rettsavgjørelse om fortsatt forgåelse er den såkalte "øl‑dom"
fra Narvik, Rt. 1940 s. 25. Tre pensjonatverter kom her under
straffeforfølgning for årene 1937, 1938 og 1939 ved forskjellige anledninger å
ha solgt henholdsvis ca. 37000, ca. 9000 og ca. 6000 halve flasker bokkøl og
bayerøl til utallige personer i Narvik. Under prosedyren for Høyesterett gjorde
forsvareren gjeldende at de forskjellige salg ikke var tilstrekkelig
individualisert. Denne innvending ble ikke tatt til følge i Høyesterett.
Førstvoterende fremholdt at "når det som her gjelder tiltale for en
gjennom flere år drevet sammenhengende salgsvirksomhet ..... kan ikke kreves at
hvert enkelt salg eller endel av den skulle vært nærmere angitt i
tiltalebeslutningen. Skulle det forlanges at tiltalebeslutningen i slike
tilfelle inneholder faktiske opplysninger som individualiserer de enkelte salg,
eller i alle fall endel av dem, ville dette være ensbetydende med at en
bevislig ulovlig salgsvirksomhet blir straffri."
Hvis de forskjellige handlinger må betraktes som
selvstendige forbrytelser, må de derimot individualiseres i den utstrekning det
er mulig, jfr. Rt. 1992 s. 445 (Høgda‑saken).
Svein Høgda var satt under tiltale blant annet for
overtredelse av strl. § 390 a ‑ skremmende og plagsomme
telefonoppringninger. Telefonsamtalene gjaldt oppskakende og usanne
opplysninger om dødsfall m.v. innen familie eller nære slektninger og hvor han
utga seg for å være fra politiet. Det kunne muligens dreie seg om 150‑170
oppringninger, men bare 6 var spesifisert i tiltalen. Byretten la til grunn at
det forelå et fortsatt straffbart forhold, hvilket ble beskrevet gjennom 6
konkrete eksempler med konkret angivelse av tid, sted og fornærmede m.v.
Domfeltes forsvarer gjorde for Høyesterett gjeldende at det var fullt mulig å individualisere alle de lovovertredelser det var spørsmål om. Forsvareren påstod ikke dommen opphevet, men at den kunne bli stående for de 6 konkretiserte lovovertredelser.
Førstvoterende uttalte:
"Lovens regel er at den enkelte straffbare
handling skal individualiseres i tiltalen slik som nærmere angitt i strpl. §
252 ‑og tilsvarende etter den tidligere straffeprosesslov. Saken her
gjelder et stort antall straffbare handlinger som er nær beslektet i karakter
og som er begått i løpet av ca. 1 1/2 måned. Disse handlinger retter seg mot
forskjellige fornærmede. Det er den alminnelige regel at det anses å foreligge
ett straffbart forhold for hver enkelt fornærmet selv om krenkelsene er
likeartet i karakter. Dette er kanskje likevel ikke et hinder for at man etter
omstendighetene kan anse krenkelser mot flere fornærmede som ett fortsatt
straffbart forhold. Praktiske hensyn kan tale sterkt for dette, og vil kunne
veie vel så tungt som rent logiske synsmåter. Men hensynet til en praktikabel
straffeforfølgning må her avveies mot hensynet til rettssikkerhet for de
tiltalte. Ved denne avveiningen må hele tiden tas gyldig hensyn til lovens
regel i § 252.
I vår sak viser en oversiktsrapport at
påtalemyndigheten kjenner de enkelte telefonhenvendelser med tidsangivelse,
hvem som ble oppringt og hva den falske meldingen gikk ut på. En
individualisering med bevisførsel om de enkelte straffbare handlinger ville
således være mulig. Men dette ville måtte være meget tidkrevende all den stund
domfelte ikke har erkjent forholdene. Påtalemyndigheten kunne imidlertid ‑
uten særlig skade for rettshåndhevelsen ‑ ha valgt å begrense
forfølgningen til et overkommelig antall av de groveste tilfellene, og la de
øvrige ligge. Å begrense individualiseringen til bare 6 av omlag 150 tilfeller,
med sparsom bevisførsel vedrørende de uspesifiserte, som er tatt med på lasset,
finner jeg vanskelig å akseptere som tilfredsstillende utfra de prinsipper vår
rettspleie bygger på. Jeg må derfor gi domfelte medhold på dette punkt. For de
6 nærmere beskrevne forhold kan dommen bli stående, noe også aktor
har sagt seg enig i ......................... "
I Rt. 1983 s. 1357 ble en lensmann tiltalt for grovt
underslag av penger som hadde vært betrodd ham i forbindelse med en lang rekke
oppdrag, og som hadde vært innsatt på en samlekonto for lensmannens oppdrag og
private bruk. Det ble her akseptert at beskrivelsen i tiltalebeslutningen var
gitt en generell form. Høyesterett fant at det ikke ville være mulig å gi en
beskrivelse av hver enkelt rettsstridig disposisjon, det var nødvendig å gi en
beskrivelse av den samlede virksomhet for å få klarlagt at tiltaltes handlemåte
ble rammet av lovens beskrivelse, se s. 1360.
I Rt. 1993 s. 1009 ble det godtatt at en omfattende
og langvarig helerivirksomhet ble ansett som ett sammenhengende forhold. Det
ville ‑ sa retten ‑ ha vært en praktisk umulighet å behandle hver
enkelt helerihandling for seg.
I foreliggende sak har også retten domfelt tiltalte
for fortsatt straffbar virksomhet ‑ og ikke 4 handlinger av likeartet
realkonkurrens. Spredningen på de 4 tilfeller er 24. januar 1996, 17. juli
s.å., august s.å. og 1. januar 1997.
Etter praksis er formentlig individualiseringen tilstrekkelig,
men det kan reises spørsmål om forholdet er å betrakte som et fortsatt
straffbart forhold, jfr. avgjørelsen i Rt. 1923 s. 609 ("Gauke‑dommen").
Saken gjaldt 5 salg til 4 forskjellige personer til forskjellige tider ‑
gjennom ett års tid ‑ dels av brennevin, dels av vin og dels av begge
deler. Her fant man at virksomheten ikke hadde den utstrekning og den stadighet
at en fortsatt forgåelse kunne sies å foreligge.
I nærværende sak er det imidlertid ikke anket
over lovanvendelsen på dette punkt, hvilket etter mitt skjønn hadde vært
nærliggende.
(På en annen side vil tiltalte i foreliggende sak
være best tjent med at forholdet anses som en fortsatt forbrytelse, idet hele
forholdet nå er rettskraftig avgjort. Det kan da ikke bli tale om i en senere sak
å få avgjort andre sider av den fortsatte forbrytelse enn den som var fremme
ved sakens pådømmelse, se bemerkninger om dette i Rt. 1966 s. 1350, Rt. 1970 s.
533 og Rt. 1971 s. 65. Er det derimot pådømt forhold i likeartet
realkonkurrens, vil det være adgang i senere sak å ta opp andre handlinger av
tilsvarende slag som måtte være begått.)
Jeg kan heller ikke se at
det på foreliggende punkt foreligger noen diskrepans mellom strpl. § 252 nr. 4
og EMK artikkel 6.3 (a) .
I Andenæs l.c. s. 281 er
det i en fotnote vist til Aall 1993 s. 389‑392. Dette er det stensilerte
manuskript som ble fremlagt i tilknytning til Aalls doktordisputas. I den
senere trykte avhandlingen Rettergang og menneskerettigheter, 1995, er
spørsmålet behandlet på s. 344‑345.
Aall fremholder at nevnte
bestemmelse i EMK krever at man ved fortsatt forbrytelse utformer beskrivelsen
av forholdene mest mulig konkret med hensyn til handlingens kjennemerke og tid
og sted for forøvelsen, slik at anklagere ikke overrumples. På den måten gis
forsvaret en reell mulighet til å forsvare seg mot anklagen for forhold som vil
kunne bli lagt til grunn i dommen. Aall fremholder videre at det ikke alltid
vil være mulig eller ønskelig å etterkomme kravet til individualisering av det
enkelte forhold. Særlig gjelder dette hvor det er spørsmål om et stort antall
enkelthandlinger som henger meget nøye sammen, slik tilfellet f.eks. kan være
ved ulovlig salg av brennevin eller narkotika over et tidsrom. Da bør det være
tilstrekkelig å angi det straffbare forhold ved tidsrom, sted og kvantum. Aall
viser til Andenæs' fremstilling og uttaler:
"Etter norsk rett kan
anklager dømmes for andre handlinger enn dem han uttrykkelig har fått varsel om
i anklageskriftet, hvis det foreligger tilstrekkelig tids‑, steds‑
og forsettsammenheng. Som hovedregel vil dette være i samsvar med
konvensjonskravene.
B) Hvilken virkning har
det at individualiseringen i tiltalebeslutninqen ikke er tilfredsstillende:
I ankeerklæringen er det
gjort gjeldende at saken skulle vært avvist for såvidt gjelder nevnte
tiltalepost. Det fremgår ikke av oppgaveteksten om spørsmålet var oppe under
behandlingen i herredsretten. I så fall skulle retten ha gitt påtalemyndigheten
adgang til å avhjelpe feil som kan rettes opp, og herunder innrømme nødvendig
utsettelse, jfr. strpl. § 285 annet ledd, jfr. Rt. 1956 s. 818.
Blir feilen ikke rettet
under behandlingen i herredsretten, må avvisning skje, jfr. strpl. § 272 og §
285.
I foreliggende sak synes
situasjonen å være at herredsretten har oversett feilen ved tiltalebeslutningen
og avsier dom på grunnlag av den mangelfulle tiltalebeslutning. Man står da
overfor en feil ved saksbehandlingen som kan føre til opphevelse når
dommen påankes til lagmannsrett. Poenget er at det i ankeinstansen ikke vil
være holdbart å påstå avvisning.
Videre
er det verd å merke seg at spørsmålet om opphevelse reguleres av strpl. § 343
første ledd, slik at feilen bare skal komme i betraktning når det antas at den
kan ha innvirket på dommens innhold, jfr. Andenæs l.c. s. 288.
Dette vil normalt ikke være
tilfelle om det bare er gjort feil i tiltalebeslutningen vedrørende
beskrivelsen av det faktiske forhold ‑ det vil som regel være liten grunn
til å tro at feilen har spilt noen rolle for utfallet av saken hvis
saksbehandlingen ellers har vært tilfredsstillende. Som fremholdt av Andenæs
kan imidlertid en feil eller uklarhet ved tiltalebeslutningen trekke etter seg
tilsvarende feil eller uklarhet i rettens domsgrunner eller i
spørsmålsstillingen til lagretten i en ankesak. (Det er i så fall denne feil ved
den senere saksbehandling som er avgjørende, ikke den opprinnelige feil ved
tiltalebeslutningen).
I foreliggende sak har
herredsretten domfelt Didrik As etter de tre forhold som er spesifisert i
tiltalebeslutningen med tillegg av ytterligere ett forhold begått i august
1996. Det er således liten grunn til å tro at manglende individualisering har
innvirket på dommen, og anken vedrørende saksbehandlingen på dette punkt må
derfor forkastes.
II. Ad anken over
saksbehandlingen i tilknytning til tiltalens post vedrørende strl. § 229, jfr.
§ 232.
1. Spørsmålet
om Kjell Lilleviks forklaringsplikt.
Det
er bare siktedes nærmeste som kan kreve seg fritatt for vitneplikt.
Kjell er fornærmedes sønn og i utgangspunktet hjemler loven ingen fritaksrett
for den fornærmedes pårørende, jfr. Skeie, Den norske straffeprosess I s.177. I
foreliggende tilfelle er imidlertid fornærmede samboer med siktede. Strpl. §
122 annet ledd fastslår at personer som lever sammen i et ekteskapslignende
forhold likestilles med ektefelle m.h.t. forklaringsplikten, jfr. strpl. § 122
første ledd. Dette innebærer at samboer og bl.a. "like nær
besvogrede" er fritatt for vitneplikt. I begrepet "like nær
besvogrede" ligger at ektefellens (samboerens) slektninger i opp ‑eller
nedstigende linje blir fritatt, jfr. Salomonsen, Den norske straffeproceslov
med kommentar, 2.utg. 1925, I s.181 og Bjercke/Keiserud, Straffeprosessloven,
2.utg. 1996, bind I s.381. Salomonsen har for øvrig redegjort nærmere for
tolkningen av strpl. § 176 fra loven av 1887 og begrepet "like nær
besvogrede" i Nordisk Tidsskrift for Strafferett 1914 s.219 flg.
For øvrig foranlediger ikke
faktum noen nærmere drøftelse av "personer som lever i et
ekteskapslignende forhold", jfr. Rt.1985 s.375. I vårt tilfelle må en
legge til grunn at siktede og fornærmede er samboere, slik at Kjell går klar av
forklaringsplikten. Den fakultative adgang for retten til fritak fra
vitneplikten for fosterbarn er ikke aktuell i vårt saksforhold.
I den anbefalte litteratur,
jfr. Andenæs I s.200‑201 er det ikke gitt noen nærmere fortolkning av
innholdet i strpl. § 122 første ledd, slik at fastleggingen av "like nær
besvogrede" ikke er lett for studentene. Her kan man ‑etter min
mening ‑ ikke forvente meget.
Det er videre slik at Kjell
‑ mens han oppholder seg i USA ‑ ikke har møteplikt for
lagmannsretten, jfr. strpl. § 109 første og annet ledd. Retten kan imidlertid i
henhold til samme bestemmelses tredje ledd utvide møteplikten når den
finner det påkrevet.
2. Betydningen av at
Kjell ikke er gjort kjent med sin rett til å nekte å avgi forklaring for
politiet.
Den som står i et slikt
forhold til siktede at han ikke har forklaringsplikt, skal under politiavhør
uttrykkelig gjøres oppmerksom på at han har rett til å nekte å avgi forklaring,
jfr. strpl. § 235. (For forklaring under hovedforhandling, jfr. strpl. § 127
første ledd.)
Ovenfor er det konkludert
med at Kjell har fritakelsesrett. Det springende punkt er da hvilken betydning
det har at han ikke er kjent med sin rett etter strpl. § 122 annet ledd.
Spørsmålet om en forklaring fra en av siktedes nære pårørende kan leses opp
under hovedforhandlingen når vitnet er avhørt uten å være gjort oppmerksom på
fritakelsesretten, har vært diskutert i juridisk teori. Salomonsen, Den norske
straffeproceslov med kommentar I, andre utgave 1925, s.408‑410 mener at
forklaringen må kunne leses opp. Salomonsen mener at grunnen til
fritakelsesretten er at vitnet ikke skal settes på den samvittighetsprøve som
det kan være for ham å forklare seg om nære pårørendes forhold. Når
forklaringen allerede er avgitt, er det ikke tale om noen slik
samvittighetstvang, og det vil ikke være rimelig at vitnet kunne holde skjult
for domstolen viktige opplysninger som finnes i dokumentene. Skeie, Den norske
straffeprosess I 1939 s.96, jfr. s.201‑203 peker på at en opplesning vil
kunne bli en varig lidelse for vitnet ved at det gjennom sin forklaring har
"ødelagt en slektnings liv". Skeie konkluderer derfor med at
opplesning ikke bør tillates. Andenæs l.c. I s.201 og s.244 mener at Salomonsen
ser fritakelsesretten under en altfor snever synsvinkel. Andenæs mener også at
praksis går i den retning som Skeie har skissert, "selv om han ikke har
noe klart prejudikat" (Rt.1954 s.573 og Rt.1987 s.1318).
I Rt.1996 s.222 har
spørsmålet fått sin avklaring. Det fremgår av strpl. § 127 første ledd, jfr.
for politiavhørs vedkommende § 235, at den som står i slikt forhold til siktede
som nevnt i § 122 første eller annet ledd, uttrykkelig skal gjøres oppmerksom
på at han har rett til å nekte å avgi forklaring. Er dette forsømt, er det en
rettergangsfeil som bør føre til opphevelse av dommen, hvilket skjedde i
avgjørelsen i 1996. Opphevelsen vil kun måtte omfatte de tiltalepunkt som
vitnets forklaring relateres til, jfr. strpl. § 343 første ledd.
3. Spørsmålet om opplesning av Kjells
politiforklaring.
Dette må drøftes subsidiært,
under den forutsetning at Kjell har vitneplikt.
Strpl. § 296 første ledd
fastslår bevisumiddelbarhetsprinsippet når det gjelder vitner. Når det gjelder
adgangen til opplesning, utfylles prinsippbestemmelsen blant annet av strpl. §
297, som regulerer adgangen til opplesning av forklaringer fra et vitne som ikke
møter under hovedforhandlingen. Forklaring kan bare leses opp såfremt
muntlig avhør ikke er mulig eller ville medføre uforholdsmessig ulempe eller
utgift. Det er på det rene at vitnet ikke har møteplikt for lagmannsretten. I
et slikt tilfelle vil det normale utgangspunkt være at vitnets forklaring
sikres ved bevisopptak etter strpl. § 270 ‑ om nødvendig i utlandet. I et
slikt tilfelle vil tiltalte være bistått gjennom forsvarer ved bevisopptaket,
jfr. strpl. § 100 nr. 1, jfr. Rt. 1985 s. 1258.
Spørsmålet om opplesning av
tidligere politiforklaring er behandlet hos Andenæs l.c. s. 338‑339.
Ved avgjørelsen av om en
ulempe eller utgift vil være uforholdsmessig, må man to hensyn både til sakens
alvor og bevisets betydning. Det spiller også en rolle hvor betryggende den
tidligere forklaring er opptatt. Det er forskjell på et politiavhør og et
rettslig bevisopptak. Bestemmelsen i § 297 om opplesning av tidligere
forklaringer må sees i sammenheng med reglene i EMK om den siktedes
minimumsrettigheter i prosessen (artikkel 6 nr. 1 og nr. 3 bokstav d). Etter
nr. 3 d har den anklagede rett til å avhøre eller la avhøre (gjennom sin forsvarer)
. vitner som påberopes mot ham. Det er det kontradiktoriske prinsipp som er
satt på spissen. Slik adgang til eksaminasjon vil det i alminnelighet ikke være
ved et politiavhør. Tatt etter ordlyden skulle bestemmelsen innebære et
generelt forbud mot å lese opp politiforklaringer av et vitne som ikke møter
under hovedforhandlingen. Menneskerettighetsdomstolen har imidlertid foretatt
en innskrenkende tolkning av bestemmelsen og sett den som et utslag av den
alminnelige regel i artikkel 6 nr. 1 om at anklagede har krav på en fair trial.
Om opplesningen er i strid med konvensjonens regler, beror derfor på en konkret
vurdering i den enkelte sak. Avgjørende er om forklaringen vil være det
hovedsakelige bevis, jfr. Rt. 1990 s. 1221, Rt. 1991 s. 333.
Ved
avgjørelsen i Rt. 1990 s. 312 uttalte førstvoterende:
"Hvis det dreier seg
om helt sentrale vitner som det er mulig å føre for den dømmende rett, må
hensynet til tiltaltes rettssikkerhet regelmessig s1å igjennom i forhold til
utgifter og ulemper ved en utsettelse av saken.'
Når det gjelder den
konkrete vurdering, er det neppe tvilsomt at Kjells vitneforklaring står
sentralt i bildet, selv om hans mor ble funnet bevisstløs med påviselige
skader. Forklaringen står sentralt m.h.t. hvem som er gjerningsmannen. Dette
taler for at anken på dette punkt må føre frem.og dommen med hovedforhandling
oppheves for så vidt Didrik As er domfelt etter strl. § 229, jfr. § 232, jfr.
strpl. § 347.
4. Spørsmålet om
tidspunktet for rettens beslutning om å tillate opplesning av politiforklaringen.
Drøftelsen her blir
subsidiær i forhold til foregående, slik at dette blir relevant hvis opplesning
aksepteres.
Det fremgår av oppgaveteksten at retten innledningsvis under bevisførselen traff beslutning om opplesning i medhold av strpl. § 297, da det ble klart at Kjell ikke møtte.
Det må være åpenbart at retten her har begått en saksbehandlingsfeil. Som nevnt ovenfor under 3 vil vilkåret for opplesning være om domfellelsen hovedsakelig må bygge på vedkommende vitneforklaring. Det korrekte må derfor være å gjennomføre den øvrige bevisførsel for å se hva som her fremkommer, og deretter vurdere om det bør tillates opplesning av Kjells politiforklaring. Spørsmålet om opplesning må avgjøres etter situasjonen slik som den er under hovedforhandlingen.
Ankedomstolen må foreta en
etterfølgende vurdering av det hele. Etter mitt skjønn må forsvarerens anførsel
på dette punkt lede til opphevelse vedrørende domfellelsen for overtredelse av
strl. § 229, jfr. § 232, jfr. strpl. § 347.
III. Spørsmål
under ankeforhandlinqen ilagmannsretten.
1. Spørsmålet om
lovanvendelsesanken i tilknytning til overtredelse av strl. § 257, 1fr.
§ 258.
Forsvareren tok opp
spørsmålet om uriktig lovanvendelse i tilknytning til domfellelsen vedrørende
tiltalens post III under ankeforhandlingen ‑ med andre ord utenom
ankeerklæringen. Strpl. § 342 annet ledd fastslår at uansett ankegrunn kan
retten likevel etter annet ledds nr. 1 prøve om straffelovgivningen er riktig
anvendt, jfr. Andenæs, Norsk Straffeprosess II s. 81. I begrepet prøvning av
straffelovgivningen ligger det også korrekt lovanvendelse.
Strpl. § 314 første ledd
nr.l taler om gjenstand for anken. Ankeerklæringen må nevne om anken gjelder
hele dommen eller bare enkelte tiltaleposter. Strpl. § 314 første ledd nr.2 og
3 taler om de forskjellige ankegrunner. I foreliggende tilfelle er domfellelsen
vedrørende tiltalens post III ikke medtatt i ankeerklæringen, og således står
man overfor en ny ankegjentand. Ankedomstolen har ikke bare adgang til å gå
utenfor ankegrunnen, men også en viss adgang til å gripe inn overfor andre
deler av dommen enn den som er gjort til gjenstand for anken, jfr. strpl. § 342
tredje ledd. Jfr. her Andenæs II s.82/83. Poenget i nærværende saksforhold er
at ankedomstolen bare kan gå utenfor ankegjenstanden til gunst for siktede når
den feil ankedomstolen har funnet ‑ enten dette er innenfor eller utenfor
de påberopte ankegrunnene ‑ har hatt betydning også utenfor
ankegjenstanden. Det må være helt klart at den feil som påberopes ‑
uriktig lovanvendelse ‑ bare relateres til tiltalens post III, og således
står man ikke overfor samme feil som har betydning for flere deler av dommen.
Det er således åpenbart at
lagmannsretten ikke har kompetanse til å prøve dette materielle spørsmål. Dette
må imidlertid drøftes subsidiært.
Det fremgår ikke av
oppgaveteksten hvilken påstand forsvareren nedlegger på dette punkt i den
subsidiære drøftelse, men dersom lovanvendelsesanken fører frem, kan
lagmannsretten avsi ny frifinnende dom for dette punkts vedkommende, i og med
at det dreier seg om lovanvendelsen i tilknytning til skyldspørsmålet, jfr.
strpl. § 345.
2. Det materielle
spørsmål ‑ korrekt lovanvendelse vedrørende strl. § 257, jfr. § 258 ?
Det kan innledningsvis
nevnes at spørsmålet om straffbar medvirkning er behandlet hos Andenæs,
Alminnelig strafferett 4. utgave s. 298 flg. Han behandler også
medvirkningsspørsmål i artikkelen "Av medvirkningslæren i norsk rett"
i TfR 1940 s. 237 flg. Videre finnes stoff om emnet i G. Astrup Hoel, "Delagtighet
i forbrydelser. Et sort blad av den norske kriminalret (Oslo 1941)".
Spørsmål vedrørende medvirkning er også drøftet hos Husabø i hans
doktoravhandling, "Rett til sjølvalt livsavslutning ? " s. 216‑225.
Videre fastslås at om
medvirkningen er fysisk eller psykisk ‑ eller om den skjer før eller
samtidig med hovedmannens handling ‑ er likegyldig. Forsvarerens
anførsler på dette punkt kan oppsummeres slik.
1. Handlingene var av en
slik art at de(n) falt utenfor det loven rammer som straffbar medvirkning.
2. Under enhver
omstendighet må det bli frifinnelse, da sekken ikke ble brukt og dertil var
uegnet til formålet.
3. Den "generelle
lærdom" som As hadde gitt Motbør vedrørende hurtig og effektiv åpning av
dørlåser kan ikke være tilstrekkelig til å begrunne et medvirkningsansvar.
Jeg
skal knytte følgende bemerkning til ovenstående:
Et poeng i oppgaven vil være grensen mellom fysisk og
psykisk medvirkning ‑ et spørsmål som er stemoderlig behandlet i norsk
rett.
Ad tipset om disponent Storeviks frimerkesamling. Det
er på det rene at Didrik As hadde tipset Motbør om frimerkesamlingen og gitt
uttrykk for at dette ville være "lett bytte".
Det er neppe tvilsomt at dette er anstiftelse ‑
og således psykisk medvirkning. Anstiftelsen må også sies å stå i et medvirkende
årsaksforhold til handlingen. Ad utlån av ryggsekken. Overlevering
av ryggsekken kan sees som forsøk Då medvirkning til grovt tyveri
(forsøk på fysisk medvirkning). Ved psykisk medvirkning slik at det til
eks. gis et råd fritas ikke rådgiveren om rådet ikke følges eller at
gjerningsmannen faktisk kunne vært bedre hjulpet uten rådet, jfr. Andenæs l.c.
s. 298. I en slik situasjon vil tilskynderen bli domfelt for medvirkning til fullbyrdet
grovt tyveri. Spørsmålet er så om situasjonen er den samme når hovedmannen
ved fysisk medvirkning ikke benytter den gjenstand som overleveres.
Antagelig vil det da kun være forsøk på medvirkning.
På dette punkt får man "finspørsmålet" om
grensen mellom fysisk og psykisk medvirkning. Overlevering av ryggsekken kan
vel også kunne sees som en tilskyndelse til handlingen.
I tilfelle hvor det såvel foreligger medvirkning og
forsøk på samme, vil forsøket bli ansett som en del av den fullbyrdede
handling, se Rt. 1980 s. 1021.
Ad den "generelle lærdom" vedrørende‑åpning
av dørlåser Dette vil ‑ i tilfelle medvirkning ‑ også
være psykisk medvirkning. Det må innledningsvis fastslås at slik
"opplæring" kan være straffbar medvirkning. Jeg mener imidlertid i
foreliggende sak at dette er for generelt og at det ikke kan sies å stå i noe medvirkende
årsaksforhold til den aktuelle straffbare handling.
Selv om man objektivt sett
skulle konkludere med psykisk medvirkning i et tilfelle som det foreliggende,
vil straffansvar måtte ekskluderes på subjektivt grunnlag, idet
innbruddstyveriet ikke er individualisert i medvirkerens forsett på det
tidspunkt "opplæringen" gis.
All den stund det
foreligger anstiftelse (og tilskyndelse) til det grove tyveriet, må
konklusjonen bli at anken forkastes.
Subsidiært ‑
dersom det ikke hadde foreligget psykisk medvirkning ‑ kan lagmannsretten
for dette forholds vedkommende avsi ny dom og domfelle for forsøk på grovt tyveri, jfr. strpl. § 345. (Det siste
prosessuelle spørsmål er ikke reist i oppgaven, men blir nødvendigvis
konsekvensen av løsningen av det materielle spørsmål).
Oppgaven er samlet sett blitt ganske omfangsrik, med
mange spørsmål.
Problemstillingene i del I er ikke lett, og for mange
kandidater blir flere av disse "hengende" i et vakum ‑ uten at
kandidaten greier å sette det hele inn i en juridisk ramme i forhold til den
sak som står for domstolen. Flere av problemstillingene i del II faller
vanskelig for mange kandidater. Vanskelighetsgraden bør bevirke at man ikke
blir for streng i sine vurderinger, og en bør være tilbakeholdende med
strykkarakter.
Jeg antar at de to delene er omtrent jevnbyrdige hva
angår omfang. Del I inneholder nok vanskeligere problemstillinger enn del II.
Det er vanskelig å angi noe nærmere om karakterfastettelsen..
Det kan ikke oppstilles eksakte angivelser for hva det skal trekkes for og i
tilfelle hvor meget. Karakterfastsettelsen må nødvendigvis bli noe
skjønnsmessig, hvor sensorene i en totalvurdering ser hen til sterke og svake
sider samt feil og mangler.
Vedlegg.
I Tromsø er det gitt en egen del I, med problemstillinger
innen sivilprosess og EØS‑rett. Veiledningsforfatterne har imidlertid
ikke hatt gjennomgående sensur, slik at det er behov for en kort orientering
for kommisjonssensorene i Tromsø hvordan denne del har falt hos kandidatene.
Forbausende få kandidater får noe særlig ut av
spørsmålet om det kan gies dom for den nedlagte påstand, jfr. tvml. § 54. I
veiledningen er det gitt uttrykk for at kandidatene må forvente å kjenne
problemstillingen i "Kvinnefengselsaken" i Rt. 1994 s. 1244. Det er
faktisk bare noen få som er oppmerksom på at man ikke kan få dom for
konvensjonsbrudd, men at dette må prøves prejudisielt i et erstatningssøksmål.
Det er stort sett "Burhøns" I og II som nevnes, jfr. Rt. 1984 s. 1488
og Rt. 1987 s. 538.
Jeg er videre av den formening at veiledningen er
"for streng" mot kandidatene når det gjelder hva som kan forventes
behandlet i tilknytning til kjæremålet. Det er særlig fremholdt at det må
trekkes klart hvis man ikke ser at feil ved saksbehandlingen kan prøves
av lagmannsretten. Pensumdekningen på dette punkt er imidlertid slik at man ‑
etter min mening ‑ ikke kan forvente at man ser dette poeng.
De "rene" EØS‑spørsmål er sentrale
emner, og her får de fleste til noe. Men altfor mange er ikke i stand til å
referere avgjørelsene i pensum.
Del I i Tromsø har falt lettere for kandidatene enn
del I i Bergen. I Tromsø bør også de respektive deler vurderes som tilnærmet
likeverdig m.h.t. omfang og vanskelighetsgrad.